This Page

has been moved to new address

Mål: Å skremme foreldre

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Mammadamen: Mål: Å skremme foreldre

11.02.2010

Mål: Å skremme foreldre

 
  
DDB, Polen har laget opprørende annonser for Nobody's Children Foundation. Målet er å ryste, og skremme foreldre.

Annonsene, alle med teksten You can lose more than your patience, tvinger til bevissthet, og tanker. De ødelagte og hule dukkene er subtile, og impliserer mer enn bare fysisk smerte. Tankeløse og sinte foreldre kan også skade psykisk.

Teksten er enkel, men har flere budskap. Jeg tenker, at You henspiller på både Du og Dere, og More kan bety barn, barndom, familie, et plettfritt sinn, og mer.  Men Your, dét betyr bare Din! Fordi du handler.

Hva tenker du? Vil du huske disse annonsene?

Etiketter: ,

10 Kommentarer:

Blogger Bente sa ...

ja tror faktisk jeg ville huske dem. Ble litt sjokkert over bildene men ser jo budskapet.Ikke noe man bør henge hvor som helst men.

11. februar 2010 kl. 08:29  
Blogger Elisabeth sa ...

Wow... dette ga meg ståpels og cortadoen satte seg fast i halsen et sted. Budskapet kommer definitivt fram. For meg var det ikke at en ikke skal slå ungene sine som traff mest, men at de er minst like sårbare inni. Den traff en litt sliten mamma en torsdag morgen.

11. februar 2010 kl. 10:01  
Anonymous Mamma og mer sa ...

Effektivt og visuelt elegant, men etter jeg ble mor så greier jeg ikke å se sånt som dette. Det gjør nesten fysisk vondt, og jeg er overhodet ikke mottagelig for budskapet i denne annonsen. Kommunikasjonsverdien er lik null for meg. Jeg kjenner faktisk at jeg blir litt sint på annonsøren som estetiserer smerte på denne måten.

Dette gjør man ikke mot barn, ikke på ett manipulert bilde engang.

Jeg ser poenget og reklamebyrået får sikkert en pris for en annonse med "kunst utrykk" og sjokkeffekt alla Damien Hirst.

11. februar 2010 kl. 12:30  
Blogger Linda sa ...

Huff, grotesk syns jeg....ble nesten litt på gråten også her jeg satt!! Kommer nok til å huske dem, men angrer litt på at jeg gikk inn her å så dem!!

11. februar 2010 kl. 13:44  
Blogger Frk. Fosli sa ...

Jeg har det slik som "Mamma og mer", det gjør nesten fysisk vondt å se dem. Jeg tror desverre disse annonsene har lite for seg. Mange av dem kampanjen er ment for er neppe mottakelig, da hadde de ikke gjort slik de gjør i utganspunktet. Noen mangler fullstendig empati og vil ikke føle noen sorg eller medfølelse for disse barna. Andre igjen fortrenger og fornekter sine handlinger, og vil ikke se slikt som dette. Det er nok oss mammaer som elsker våre barn over alt som vil få mest vondt i hjertet av å se disse. AU :(

Når det er sagt må man jo selvsagt innrømme at hvis målet er oppmerksomhet, så har de gjort noen riktige ting her. Kontrasten mellom det hvite, rene og enkle, mot det groteske innholdet, er sjokkerende og ubehagelig. Og jeg tror nok referansen til porselensdukker mest er til for å illustrere at disse barna ikke vil bli hele igjen, noen gang. Man kan forsøke å lime sammen småbitene, men det blir mange arr.

Nei huff, du må skynde deg å komme med et hyggelig innlegg nå tror jeg :)

11. februar 2010 kl. 17:51  
Blogger Mammadamen sa ...

Takk for gode kommentarer. De setter virkelig i perspektiv. Jeg synes din oppsummering er interessant, Frk, Fosli, om at de som faktisk blir grepet av disse annonsene ikke er i målgruppa, og derfor har de kanskje lite for seg? Mamma og mer med flere påpeker hvor vondt det er å se slike bilder når man selv har barn (og sikekr for mange uten også). Jeg har det slik, spesielt med filmer. DeUsynlige er for eksempel en film jeg ikke anbefaler ...

Mitt neste innlegg skal bli hyggeligere:-)

11. februar 2010 kl. 18:51  
Anonymous Mamma & Mer sa ...

Enig, Frk. Fosli oppsumerer det godt, og fant akkurat det ordet jeg lette etter da jeg skrev kommentaren min: empati. Denne kampanjen er fullstendig blottet for empati. Mangelen på empati, kombinert med ett estetiserende utrykk, er det jeg synes er mest forstyrrende.

Ja, det er lite hyggelig, men jeg setter pris på at du tar opp vanskelige tema i blant.

11. februar 2010 kl. 20:43  
Blogger Bente sa ...

Award til deg på min Blogg:)

12. februar 2010 kl. 08:01  
Anonymous Miriel sa ...

Jeg ser absolutt budskapet og bildene får meg til å tenke. Men skremselspropaganda er jeg ikke spesielt glad i. Spesielt ikke når det involverer barn. Hva vil barnene som ser disse bildene tenke?

Sv: Tusen takk for gode ord i bloggen min. Det hjelper faktisk å tenke på det :)

12. februar 2010 kl. 14:00  
Blogger Frk. Fosli sa ...

DeUsynlige er en film som etterlater deg med blanda følelser, det er sikkert! Jeg synes Erik Poppe er utrolig dyktig, og likte filmen veldig godt. Det er litt spennende når en film faktisk utfordrer deg til å tenke over dine egne følelser og holdninger. Og denne filmen får nok mange til å kjempe litt i mot følelsen av å faktisk sitte der og utvikle sympati med en mann som har gjort noe så utilgivelig som å drepe et barn!

Og filmen, i likhet med kampanjen du viste oss, levner liten tvil om at stygge saker som omhandler barn griper de fleste av oss sterkere enn historier der bare voksne mennesker er involvert.

(For min egen del ble filmen ekstra sterk, for jeg gikk på overtid med min Isak i magen, og gutten i filmen het Isak. Jeg fikk bare lyst å få babyen min ut og ikke slippe han med blikket resten av min levetid. Det var dette beskytterinstinktet vårt, da...)

12. februar 2010 kl. 23:54  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden