This Page

has been moved to new address

Du har makt!

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Mammadamen: Du har makt!

23.09.2010

Du har makt!

Hvis engasjement i sosiale medier kan fjerne paprikaen på Grandiosa tenker jeg at det bør være mulig å flytte debatten om kinoreklame før barneforestillinger fra bloggosfæren til barne- og familieministerens skrivebord

Takk for alle engasjerte kommentarer og liker på innlegget om kinoreklame før barneforestillinger. Mammadamebloggen hadde nesten besøksrekord i går. Og jeg antar at en av grunnene kan være tittelen på blogginnlegget Forbannet mamma søker hjelp. Engasjementet var stort, og hjelp fikk jeg!

Men som Fru Fly påpeker: langsiktig langvarig press må nok til (hvis kinoreklame før barneforestillinger skal komme opp på politikernes agenda). Vi er kanskje flere som resignerer litt i sånne situasjoner fordi veien er så lang. Men samtidig kan ikke vi tenke sånn, da får man aldri gjennom noe!

Sosiale medier gir enkeltmennesker mer makt. Og jeg tenker at hvis engasjement på Facebook kan fjerne paprikaen på Grandiosa må vi da klare å skape nok debatt omkring kinoreklame før barneforestillinger i sosiale medier til at at dette blir et punkt på Audun Lysbakkens agenda?

Mamma og mer og Bente har allerede skrevet blogginnlegg. Men jeg håper flere engasjerer seg, og jeg gjentar oppfordringen fra i går!

For eksempel kan du:
- skrive blogginnlegg, og sende lenken til Oslo Kino: post@oslokino.no og Forbrukerombudet: post@forbrukerombudet.no og Barne- og likestillingsdepartementet: 
postmottak@bld.dep.no
- sende epost til Oslo Kino og Forbrukerombudet og Barne- og likestillingsdepartementet
- skrive leserinnlegg i lokalavisen
- vente ti minutter eller til reklamen er over med å gå inn og sette oss i kinosalen
- bruke statusfeltet på Facebook, Twitter og andre sosiale medier til å si "La barna våre slippe kjøpepress på kino!"


Har du andre ideer?


(Foto fra filmen Cinema Paradisio)

---

Etiketter: , , , ,

4 Kommentarer:

Blogger Benedicte sa ...

Jeg er helt enig med deg i at det er betenkelig at det er lov med reklame rettet mot barn på kino, når det ikke er lov ellers. Fint for oss engasjerte mammaer at det er mulig å påvirke den politiske dagsordenen gjennom innlegg i sosiale medier. Selv har jeg i dag engasjert meg i regjeringens nye utspill om å overføre enda mer av den valgfrie foreldrepermisjonen til fedrekvoten. For meg blir det helt ulogisk at mor må ha minst 6 ukers permisjon, mens far må ha minst 12.

Stå på! Viktig med mammaer som engasjerer seg

23. september 2010 kl. 15:49  
Blogger Sølvi E.Suongir sa ...

Hvis ikke dette fører frem, kan man (som siste instans) oppfordre til boikott.

23. september 2010 kl. 17:33  
Blogger Siri sa ...

Jeg er med. Har nesten egenhendig stoppet en Nutrilettreklame jeg...

Skal bare vente til Knerten er forsert... vil gjerne oppleve det selv.

23. september 2010 kl. 18:41  
Anonymous Bente sa ...

Nå er det altså ikke ulovlig med reklame med barn som målgruppe, men det er “forbudt å ta med i reklame direkte oppfordringer til barn om å kjøpe annonserte produkter eller overtale foreldre eller andre voksne om å kjøpe de annonserte produktene til dem” (Markedsføringsloven).

Jeg har sendt e-post til diverse instanser i dag - grasrotengasjement er noe av det flotteste jeg vet! Så selv om vi, slik jeg skrev i går, har litt ulike standpunkter, er jeg mer enn villig til å kjempe for at barn skal få slippe å se voksenreklame på kino.

Stå på, Mammadamen! :)

23. september 2010 kl. 18:58  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden