This Page

has been moved to new address

Når klikker du liker?

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Mammadamen: Når klikker du liker?

16.02.2010

Når klikker du liker?

Nordmenn er storforbrukere av sosiale medier privat. Mange bedrifter og organisasjoner synes også sosiale medier er en verdifull kommunikasjonskanal. Men hva synes du om at disse kommersielle aktørene vil bruke din personlig dialog for å spre sitt budskap? 

Nærmere 2,4 millioner nordmenn er på Facebook, og over 1 million nordmenn bruker ukentlig YouTube. Det finnes 450.000 norske blogger, og 170.000 nordmenn tvitrer. De fleste norske bedrifter og organisasjoner vil derfor treffe målgruppa si i et sosial medie.

Undersøkelser forteller at mange bedrifter fortsatt er skeptiske til å bruke sosiale medier i den profesjonelle kommunikasjonen. Men mange har også etablert seg i kanalene for å kommunisere med akkurat deg. Jeg jobber som kommunikasjonsrådgiver og hjelper noen av dem med å nå frem med sitt budskap. Dét er gøy! Men synes du det er gøy?

Det finnes flere gode eksempler på bedrifter som bruker sosiale medier. For eksempel Norwegian som nylig fristet med eget fly til deg og dine venner for å kapre deg som tilhenger av sin Facebook-side; Stormberg som daglig forteller på Twitter og blogg om bedriftens samfunnsansvar, ispedd fristende salgstilbud; og en av mine favoritter: Lille Vinkel sko som ofte inviterer til konkurranser og lokker med spesialtilbud på Facebook, blogg og Twitter.

Det skjer mye hyggelig og morsomt i sosiale medier. Bedriftene vil jo gjerne at du skal snakke om dem, og kampanjene deres. For sosiale medier er jungeltelegrafer. Kommentarer og 'liker' på en Facebook-oppdatering, retweets og 'send videre'-funksjonalitet sprer budskap videre til dine venner og følgere.

Denne uken holdt jeg foredrag om bruk av sosiale medier i profesjonell kommunikasjon for studenter på Handelshøyskolen BI. Det var morsomt, og lærerikt! Å snakke om sosiale medier med mennesker utenfor den sfæren av kommunikasjonrådgivere jeg daglig ferdes i ga innblikk i hvordan andre opplever sosiale medier. Jeg vil gjerne høre mer!

Hva synes du om at kommersielle aktører bruker din private dialog til å spre sitt budskap? Blir du irritert, eller liker du konkurranser på blogger og Facebook? Hva skal til for at du engasjerer deg? Synes du det er for mye buzz, eller for lite? ...

Bildet av den fine skoen fra Chie Mihara er hentet fra Lille Vinkel skos nettbutikk. Bedrifter bør definitivt overvåke sosiale medier på samme måte som de overvåker tradisjonelle medier. Kanskje finner Lille Vinkel skoen sin her?

Etiketter: , , , ,

4 Kommentarer:

Anonymous Maren Kolle Riis sa ...

Interessant problemstilling, og jeg er usikker på om det finnes noe riktig svar enda. De fleste nordmenn og bedrifter er nybegynnere på sosiale medier, og vi prøver oss frem de fleste av oss. Men jeg tror at så lenge de kommersielle aktører er tydelige på hvem man er, at man er en kommersiell aktør, så godtar folk det. Ærlighet er lurt, og så lenge man bidrar med relevant tilleggsinfo eller verdi, så skjønner brukerne agendaen til bedriftene. Og fordelen med sosiale medier er at man har kontrollen selv- om det blir for mye buzz, så er det bare å skjule eller unfollow med en gang.

16. februar 2010 kl. 21:46  
Blogger Nooria sa ...

Jeg kan ikke gi et generelt svar på dette enda, men det jeg merker er at jeg synes det er helt ok å bli utsatt for "reklame" i interiørbloggeverdenen. Jeg leser blogger som har en stil jeg liker, og da liker jeg også å se hva de har å by på.

Dette står i motsetning til sånn pyramidehandel som jeg ble utsatt for i omgangskretsen for en del år siden. Da syntes jeg at det var plagsomt å bli utsatt for reklame i private selskaper. Jeg opplevde at de brukte min fritid til å snakke om (les pøse på om) ting jeg ikke var interessert i.

17. februar 2010 kl. 06:56  
Anonymous Pingla sa ...

Jeg er blant dem som synes reklame er (vanvittig) plagsomt. Nettaviser med blinkende reklame er utrolig irriterende, og jeg blokker de som sender meg reklame i sosiale medier. Uansett hvor fiffig og kul kampanjen er.. Men det funker jo tydeligvis på noen, dessverre burde jeg si.. :)

Jeg er sikkert atypisk. Jeg har tidligere boikottet produkter pga. teit tv-reklame (Kims sin for noen år siden var pinlig dårlig og jeg har spist Maarud siden :D

17. februar 2010 kl. 11:54  
Blogger Mammadamen sa ...

Takk for gode kommentarer!

Når jeg en gang slutter å jobbe med kommunikasjon skal jeg også boikotte all reklame, og være like sær som deg, Pingla:-) Haha!

17. februar 2010 kl. 21:05  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden