This Page

has been moved to new address

Mor tjener på at far tar permisjon?

Sorry for inconvenience...

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Mammadamen: Mor tjener på at far tar permisjon?

04.05.2010

Mor tjener på at far tar permisjon?

En ny svensk undersøkelse og doktorgradsavhandling viser at mor tjener lønnsmessig på at far tar foreldrepermisjon. Barne- og likestillingsminister Audun Lysbakken kommenterte undersøkelsens tall til Klassekampen i går med at denne undersøkelsen viser at pappapermisjon er det aller viktigste enkelttiltaket for å komme nærmere målet om likelønn.

Jeg kjenner jeg blir skikkelig trist av slike uttalelser. Og jeg må skrive en kort kommentar. For foreldrepermisjon er den kanskje viktigste faktoren til at kvinner, og menn, sakker akterut lønnsmessig i arbeidslivet. Med sin uttalelse aksepterer Lysbakken nettopp dette, og fastslår indirekte at kvinner, og menn, selv bør ta ansvar for de følgene foreldrerollen, omsorgsansvaret og foreldrepermisjonen får for lønnen, og heller komme seg tilbake til arbeidslivet raskere.

Selvfølgelig er deltakelse i arbeidslivet og arbeidserfaring viktig for lønnsutvikling. Men i et større samfunnsperspektiv er også bidrag utover de som direkte fører til økonomisk gevinst viktige.  Omsorgsansvaret mødre tar i barnas første levemåneder er viktig og nødvendig. Dette omsorgsarbeidet er noe som direkte påvirker både den nyfødte, barnets oppvekst, familien og samfunnet som helhet. Jeg må, som jeg har gjort tidligere i denne bloggen og i Klassekampen, spørre hvorfor moderskapet, og faderskapet og foreldrerollen, i seg selv ikke verdsettes som viktig erfaring og et samfunnsmessig bidrag

Det er flott at far kan ta mer permisjon. Men må det gå på bekostning av mors tid med barnet? Og hva tjener vi egentlig, personlig og samfunnsmessig, på at vi mødre går tidligere tilbake til jobb?

Oppdatering: Anbefaler å lese kommentarene for en klargjøring ... 

(Illustrajon: Artwall)

Etiketter: , ,

8 Kommentarer:

Blogger GSHS sa ...

Nå er det vel allerede sånn at man skal følge lønnsutviklingen selv om man har foreldrepermisjon, så problemet er vel heller at dette ikke blir fulgt opp. Samtidig er det jo vanskelig å avansere på jobb når man ikke er der, så hva kan man egentlig forvente utover vanlig lønnsøkning?

Og du skriver at det flott at far kan ta mer permisjon. Mer enn hva da? Mer enn før? Foreldre har da lenge stått fritt til å dele permisjonen?

Jeg påpeker veldig banale ting her, men jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Hvordan vil du samfunnet skal verdsette foreldreskapet? Med penger, tid, rettigheter?

4. mai 2010 kl. 09:33  
Anonymous Anonym sa ...

Hei, det er interessanet å lese hva du skriver om dette. Jeg er selv mamma til en liten gutt, og har andre reaksjoner på denne saken.

Et aspekt som også er dokumentert, er at en far som tar lengre permisjon også i snitt vil fortsette å bruke mer tid på barnet i årene fremover. Derfor føler jeg lønnsomheten ikke bare gjelder den første delen av mammaens og barnets liv,men langst fremover. Fordi pappaen lærer seg å prioritere barnet og lære hva det innebærer og ha det daglige ansvaret for barnet sitt. Den lærdommen vil han ta med seg i årene fremover, og dele arbeidet med mammaen mer.

Alle undersøkelser generaliserer resultatet, og derfor vil det alltid være unntak, men jeg synes den fortjenesten mor, far og barn får av at far deltar mer i barnets første år setter en standard.

Jeg synes og det er trist at begge parter skal sakke akterut lønnsmessig, men jeg synes ikke det at far tar mer permisjon nødvendigvis går på bekostning av mors tid med barnet.

Mødre har garantert forskjellig oppfatning om hvor lenge hun synes hun bør være alene om permisjonen, men det betyr ikke at det ikke er viktig at far får delta mer, og at det viser seg å lønne seg for mammaen.

Jeg tenker litt på det som å så og høste.

Det man sår tidlig i livet, høster man av senere. Så også med forholdet far får til sin tid og prioritering av barnet.

Er du ikke litt enig?

Og uansett, takk for en kjempefin blogg. :-)

- Nina -

4. mai 2010 kl. 09:39  
Blogger Mammadamen sa ...

Hei, takk for kommentar!

Jeg synes det er flott at far tar permisjon generelt, og ser at vi trenger politiske virkemidler for å få til dette. Selv om foreldre står fritt til å dele permisjonen skjer ikke alltid det, og man trenger å påvirke politisk. Altså gjerne mer permisjon til far enn før, men ikke på bekostning av mors. Og jeg synes det er feil å gjøre det slike Lysbakken gjør her.

Det er slik du sier at man skal følge lønnsutviklingen selv om man er i foreldrepersmijon, men dessverre skjer ikke alltid det. Og her trenger vi også politiske virkemidler. Men jeg mener, og forsøker å fortelle her, at ikke slik Lysbakken forfekter gjennom å vise til disse tallene. Da sier han at mor bør fort tilbake til arbeidslivet for ikke å gå glipp av arbeidserfaring og anseelse ...

Det er jo en stor forskjell på hvordan vi sier at vi ønsker å ha det, og hvordan vi har det. Verdien av foreldreskapet kan inkluderes i en rekke samfunnsdebatter !

4. mai 2010 kl. 09:49  
Blogger Mammadamen sa ...

Hei Nina,

jeg er defintivt enig i at far bør ta del i foreldrepermisjonen. slik har vi også valgt å gjøre hos oss, nettopp for å få det til slik du skriver. Vi vil være likeverdige foreldre! Det er viktig for oss.

Som jeg skrev over trenger vi også å påvirke politisk at flere fedre tar lenger permisjon. Men jeg synes altså det blir feil slik Lysbakken begrunner det. Kanskje er det feil i utgangpsunktet å knytte likelønn og foreldrepermisjon om mot hverandre? Jeg synes egentlig det er overraskende hvordan venstresiden i norsk politikk bringer kapitalistiske verdier inn i debatten rundt kvinnesak, morsrollen, foreldrepermisjon ..

Takk for hyggelig kommentar, også!

:-D

4. mai 2010 kl. 09:55  
Blogger GSHS sa ...

Jeg er helt enig i at Audun Lysbakken burde ha fokusert litt annerledes, og ikke bare lagt ansvaret på foreldrene. Vi trenger at noen reagerer når man blir fratatt rettigheter under foreldrepermisjon, og at det får konsekvenser. Samtidig er det vårt ansvar å reagere selv også. Både på egne og andres vegne.

Når det gjelder foreldrepermisjonen, skulle jeg også ønske at den var lenger. Men jeg synes det blir helt feil å si at fedre som ønsker mer enn ti uker tar permisjon fra mor. Det er ikke mors permisjon, det er foreldrenes.

:)

4. mai 2010 kl. 10:34  
Anonymous Anonym sa ...

Hei igjen,

ja det kan du si, kapitalistiske verdier burde ikke styre. Men likevel virker det jo som om høyresiden hevder at valget skal være helt fritt, men ikke tenker på at valget i mange familier er knyttet til nettopp lønnsomhet for å familieøkonomien til å gå rundt.

Så venstresiden har jo litt rett i at lønnsomheten må bli likere mellom kjønnene for at valget skal kunne tas fritt, uten at økonomien blir så avgjørende.

Mener jeg :-)

- Nina -

4. mai 2010 kl. 11:33  
Blogger hh sa ...

Veldig interessant og god debatt! Jeg er litt enig med alle her, merker jeg, men jeg syns dog at Lysbakkens uttalelser vitner om en manglende forståelse av hvordan vi skal oppnå likelønn. Jeg tror også at "manglende vilje" fra mors side til å la far få mer av permisjonen i mange tilfeller rett og slett har en økonomisk side. I alle fall var det slik hos oss. Sagt på en annen måte: far tjener i utgangspunktet mer enn mor. Om far er mer hjemme, vil dette påvirke økonomien i negativ forstand. Og dermed er vi i grunn tilbake til start..

5. mai 2010 kl. 23:11  
Blogger dr.klm sa ...

Jeg er så enig med deg; det blir å "rette baker for smed".

Jeg tror det er synd, og uheldig, at mor og barns første tid sammen skal stresses og presses stadig nedover.

Det første som må skje er at far får selvstendig opptjeningsrett; det tror jeg er riktige måte å få flere fedre til å bli litt lenger hjemme. Men tredeling eller todeling er feil for de fleste, tror jeg.
Dette temaet engasjerer! Det så jeg da jeg hadde en blogg om dette forleden også!

8. mai 2010 kl. 18:36  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden